دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۰۳

والدین _نوجوانان

والدین _نوجوانان

 

نوجوانی به دوره ای اطلاق می شود که بین کودکی و بزرگسالی قرار دارد به همین دلیل نوجوانی یک دوره انتقال است. در این دوره تغییرات جسمانی،شناختی،اخلاقی و اجتماعی موجب می شود نوجوان،گاه رفتاری کودکانه داشته باشد و گاه مانند بزرگسالان عمل کند.

ارتباط خوب والد-فرزند و مهارت های مشترک حل مشترک،می تواند بحث و گفت و گوی مجدد درباره تغییر رابطه والد-فرزند و رشد استقلال نوجوان را تسهیل کند.

برای نوجوان اصلی ترین دغدغه یافتن هویت و روش هایی است که به ان ها اعتبار بخشد.برای نوجوان پذیرش دوستان بسیار مهم تر از پذیرش خانواده است.در این دوره رشد شناختی نوجوان تا مرحله ای پیشرفت کرده که به انها اجازه می دهد از سطوح عمیق تری از تفکر انتزاعی و تحلیل برخوردار شود لذا تبیین های بزرگسالان را به همان میزان که در کودکی می پذیرفتند،قبول نمی کنند و این کار انها معمولا با گرایش تازه ای برای به زیر سوال بردن اقتدار والدین همراه است پس شروع به امتناع،سرکشی و تمرد می کنند.

نوجوان با افراد اطراف خود به مخالفت بر می خیزد و چون والدین نیز در دایره اطرافیان نزدیک او قرار دارند،گاه با ان ها شروع به مخالفت می کند.این مخالفت به خاطر تشخیص طلبی و کسب استقلال خود از دیگران است زیرا انسان به حکم طبیعت می خواهد مستقل باشد و مستقل زندگی کند.

نوجوان می خواهد درباره خودش تصمیم بگیرد این نشانه ی سلامت روان و عقل است که فرد درباره ی انتخاب دوستانش،درباره اوقاتی که صرف می کند،تصمیم بگیرد.

نوجوان سعی می کند مستقل شود و از طرفی پذیرش این استقلال برای والدین دشوار و چالش محسوب شود زیرا دیگر نمی توانند اقتدار کامل خود را حفظ کنند

و قبول این که مورد نیاز نباشند،برای ان ها دشوار است.

نوجوان می خواهد مستقل شود اما مسئولیت این را نمی پذیرد و فقط این شعار را می دهد:(تصمیم گیری با من و قبول مسئولیت با شما) والدین نیز با وجود اینکه مسئولیت زیادی برای نوجوان قائل اند حاضر نیستند به ان ها استقلال بدهند .

در واقع می بایست وقتی فرزند به سن نوجوانی میرسد از میزان کنترل والدین کاسته و همزمان نوجوان هم به تدریج مسئولیت پذیری بیشتری را پذیرا باشد که در عمل همان طور که بیان شد هر دو طرف می خواهند این موازنه را به نفع خود بر هم زنند.


نویسنده:فاطمه شهریاری

Link: https://faratarjome.ir/u/news/والدین-_نوجوانان9.html

دیدگاه کاربران

ارسال دیدگاه

نام و نام خانوادگی :
دیدگاه شما :
کد امنیتی : کدی که در تصویر میبینید را وارد نمایید
* فراترجمه هیچگونه مسئولیتی نسبت به دیدگاه های کاربران ندارد و تمامی مطالب ارسالی دیدگاه و نظر شخصی کاربران است.
new order new order
ورود به سیستم
- فراموشی گذرواژه ؟
محاسبه فوری هزینه ترجمه
شما میتوانید با انتخاب زمینه و زبان ترجمه و وارد نمودن تعداد کلمات متنی که باید ترجمه شود، هزینه و زمان تحویل ترجمه را بدست بیاورید.
زمینه: زبان: تعداد کلمه:
پست الکترونیکی شما :

خبری شد خبرتان خواهیم کرد!

آیا سوالی دارید؟

سوال خود را با ما در میان بگذارید

تماس با پشتیبانی

ورود به سیستم


تماس با پشتیبان