نمونه ترجمه تخصصی مدیریت- توسعه تجارت اجتماعی در بازارهای نوظهور
نمونه ترجمه تخصصی مدیریت- توسعه تجارت اجتماعی در بازارهای نوظهور
کد مترجم: 9
Social commerce development in emerging markets
Abstract
This study explores the development of a new form of social commerce in emerging
markets from three interlocking aspects, namely, social (trust and familiarity), technical
(governing form factor and technological utility), and socio-technical (perceived ease of
use, perceived usefulness and word of mouth). As social commerce is proliferating and
evolving across many emerging markets, we explore how these above-stated constructs
manifest themselves in these markets. Our findings show the importance of governing
form factors such as mobile system in the development of social commerce in emerging
markets. Furthermore, familiarity and trust play a major role in mediating exchange
between sellers and buyers and its positive effects in buyers’ perceived usefulness of
each social commerce platform. Finally, Word of Mouth plays a vital role in building trust
and helps in increasing buyer propensity and intention to search for products on these
social commerce platforms.
1. Introduction
One of the major factors enabling the survival and prosperity of the human race is its
ability to organize its members into selfgoverning groups that dictate the means and
methods by which trade in goods and services is conducted, principles by which
regulations are formulated, and processes through which each transaction is governed,
mediated and executed. The fundamental demand for the trade of commodities and
services gave birth to a plethora of methods and means for mutual trading from the barter
system of the early Stone Age to the interconnected world of the ecommerce and social
commerce era we live in today.
The introduction of the web enabled commercial entities to expand their reach and access
new markets not previously accessible (Laudon and Traver, 2016). This new arena
ushered the development of e-commerce that laid the foundation for the exchange of
goods and services. Concomitantly, the Internet evolved from static to interactive and
reusable pages, allowing even more flexibility and intractability, which in turn led to the
advancement ofWeb 2.0 that empowered users with tools to assist them in content
creation, distribution, and consumption. This, in due course, laid the foundation of the
prosumer era that is now revolutionizing the Internet as it stands today. The introduction
of e-commerce (Becker, 2007; Wigand, 1997) is no longer novel in the information age.
Furthermore, the reach of sociability based on trust (Ba and Pavlou, 2002; Corbitt et al.,
2003; Gefen, 2000; Lee, 2015) and familiarity (Gefen, 2000) within e-commerce varies
across systems and platforms, respectively. Various studies explored the developmental
stages of e-commerce and social commerce. Bakos (1998) explored the emerging role
of e-commerce on the Internet, by introducing the functions of these electronic
marketplaces, including brokerage between buyers and sellers, facilitation of transaction,
and institutional infrastructure. Bakos (1997) also explored the reduction of search cost
for consumers and its implications for electronic marketplaces. As for market structure,
Yoo et al. (2001) introduced a bifurcation of these electronic marketplaces as either
natural or biased and assessed both regarding their respective strength and weakness in
creating successful marketplaces.
توسعه تجارت اجتماعی در بازارهای نوظهور
چکیده
این مطالعه توسعه یک فرم جدید از تجارت اجتماعی در بازارهای نوظهور را از سه بعد اجتماعی (اعتماد و
آشنایی،) فنی (ضریب فرم کنترل و کاربرد تکنولوژیکی) و اجتماعی-فنی (سهولت کاربرد درک شده، سودمندی
درک شده و تبلیغات کلامی) مورد بررسی قرار میدهد. با توجه با اینکه تجارت اجتماعی در بازارهای نوظهور
در حال توسعه و تکامل است، ما نیز بررسی میکنیم که این ساختارها به چه شکلی در بازار ظاهر میگردند.
یافتههای ما حاکی از اهمیت ضریب فرم کنترل از جمله سیستم موبایل در توسعه تجارت اجتماعی در بازارهای
نوظهور است. به علاوه، اعتماد و آشنایی نیز نقش مهمی در تعدیل تبادلات بین فروشندگان و خریداران ایفا
میکنند و بر تصور خریداران از سودمندی پلتفرمهای تجارت اجتماعی تاثیر مثبت دارند. در نهایت، تبلیغات
کلامی نقشی بسزایی در ایجاد اعتماد دارند و به افزایش میل و رغبت خریداران به مشاهده محصولات
پلتفرمهای تجارت اجتماعی کمک میکند.
.1مقدمه
یکی از عوامل مهم در بقا و رستگاری نسل بشر، توانایی آن در سازماندهی افراد در قالب گروههای خودمختاری
است که ابزار و روشهای تجارت، مبادی وضع قانون و فرآیندهای کنترل، تعدیل و انجام معاملات را دیکته
میکنند. نیاز بشر به معامله کالا و خدمات از دوره مبادله کالا به کالا در عصر حجر تا عصر تجارت الکترونیک
و تجارت اجتماعی که در آن زندگی میکنیم، منجر به ظهور روشهای گوناگون برای داد و ستد شده است.
با ظهور اینترنت، شرکتهای تجاری توانستند دسترسی خود را به بازارهایی توسعه دهند که پیش از این در
دسترسشان نبودند ( Laudonو .)2016 ،Traverاین عرصه جدید موجب توسعه تجارت الکترونیک گردید
که پایه و اساس مبادله کالا و خدمات است. همزمان، اینترنت از حالت استاتیک در آمد و به صفحات تعاملی
و قابل استفاده مجدد با انعطافپذیری بیشتر تبدیل شد؛ پیشرفتی که به توسعه Web 2.0انجامید که کاربران
را قادر به تولید، توزیع و استفاده از محتوا کرده است. این روند به توسعه عصر توصرفکننده 1منجر شد که
انقلابی شگرف در اینترنت ایجاد کرده است. تجارت الکترونیک (2007 ،Becker؛ )1997 ،Wigandدیگر
در عصر اطلاعات چیز جدیدی نیست.
علاوهبراین، دسترسی به جامعهپذیری مبتنی بر اعتماد ( Baو 2002 ،Pavlou؛ Corbittو همکاران، 2003؛
2000 ،Gefen؛ )2015 ،Leeو آشنایی ( )2000 ،Gefenدر تجارت الکترونیک در سیستمها و پلتفرمهای
کلمه مرکب از دو واژه تولیدکننده و مصرفکننده )1 Prosumer (producer+consumer
مختلف متفاوت است. مراحل توسعه تجارت الکترونیک و تجارت اجتماعی در مطالعات مختلف بررسی شده
است. )1998( Bakosنقش نوظهور تجارت الکترونیک در اینترنت را با معرفی توابع این بازارهای الکترونیکی،
از جمله حق کارگزاری بین خریدار و فروشنده، تسهیل معامله و زیرساختهای سازمانی، بررسی کرده است.
)1997( Bakosکاهش هزینه جستجو برای مصرفکننده و پیامدهای آن در بازارهای الکترونیکی را نیز مورد
بررسی قرار داده است. در مورد ساختار بازار، Yooو همکاران ( )2001بازار الکترونیکی را به دو شاخه بیطرف
و جانبدار تقسیم کرده و هر دو را با توجه به نقاط قدرت و ضعفشان در ایجاد یک بازار موفق ارزیابی نمودند.
Link: https://faratarjome.ir/u/news/نمونه-ترجمه-تخصصی-مدیریت--توسعه-تجارت-اجتماعی-در-بازارهای-نوظهور1.html