یکی از تمرینهای سنتی در تدریس تلفظ از طریق متدهای آوا
شناختی ، واج نویسی (واج نگاری) است که در آن هر صوت گفتاری را باید توسط یکی از
واج ها مشخص کرد و با نمادهای مناسبی نوشت. دو نوع مختلف از این تمرین ها وجود
دارد، در یک نوع که واج نویسی از دیکته نامیده میشود، زبان آموزان باید به گفتار
شخصی گوش دهند یا آن را ضبط نمایند و سپس آنچه را میشنوند بنویسند. در نوع دوم که
واج شناسی از متن نوشتاری خوانده میشود، به زبان آموز متنی از دیالوگی داده میشود
که با خط معمولی نوشته شده است و زبان آموز باید از نمادهای واجی برای نشان دادن
اینکه از نظر او متکلم لهجه خاصی چگونه آن را تلفظ می نماید، استفاده کند. پس در
واج نویسی فقط نمادهای واجی را میتوان به کار برد. این کار این مزیت را دارد که
یادگیری به کار بردن آن نسبتا ساده و سریع است. عیب این کار این است که هرچه شخصی
بیشتر دربارهی آواشناسی یاد بگیرد، بیشتر قادر خواهد بود که تفاوتهای صوتی زیادی
که قبلا از آنها آگاهی نداشته است، بشنود ؛ و زبان آموزان در این مقطع از اینکه
قادر نباشند تا اطلاعات تفصیلی تری را بنویسند، کلافه و خسته میشوند. نظام واجی
توصیف شده برای لهجهی بی بی سی ، شامل چهل و چهار واج است. معروف ترین مجموعهی
نمادها همان الفبای آوا نگار بینالمللی است که توسط انجمن بین المللی آوا شناسی
وضع شده است(حروف IPA برای اشاره به این انجمن و همچنین الفبای وضع شده توسط این انجمن
به کار میرود). نمادهای واکهای نظام واکه اصلی (به اضافهی تعداد محدود دیگری)
معمولا در چارت این الفبا قرار دارد . افزون بر بسیاری از نمادهای موجود ، تعدادی
نیز علایم فرعی هستند که به نحوی نمادهارا تعدیل میکنند.
Link: https://faratarjome.ir/u/news/تمرین-در-تلفظ9.html