جمعه ۱۴ اردیبهشت ۰۳

نوجوانان و اعتیاد

نوجوانان و اعتیاد

اعتیاد پدیده ای زیستی است که حالتی ایجاد میکند تا استعمال متوالی و متناوب ماده مخدر در فرد ایجاد شود و در نتیجه استفاده از ان تحریک پذیری سلول های عصبی و دستگاه عصبی افزایش پیدا می کند.

اعتیاد واژه ای است که اسیب ها و قربانی های زیادی در پی دارد.ایران به خاطر هم مرزی و داشتن طولانی ترین مرز مشترک با دو کشور تولید کننده مواد مخدر یعنی افغانستان و پاکستان پیوسته در معرض تهدید سوء مصرف مواد مخدر قرار دارد.ایران از گذشته تا کنون به عنوان پلی میان شرق و غرب بوده است و به خاطر همسایگی با افغانستان و در مسیر تجاری بودن به عنوان قربانی اصلی مواد مخدر است.مواد مخدر افغانستان و پاکستان از طریق ایران به ترکیه و کشور های اروپایی فرستاده می شوددر نتیجه دسترسی به مواد مخدر در کشور ایران اسان است و مصرف مواد مخدر هر ساله جان بسیاری از ایرانیان را می گیرد و میلیارد ها تومان ضرر به کشور وارد میکند.مصرف مواد مخدر مسئله جهانی است و به ندرت کشوری با ان روبه رو نیست.

اهمیت نوجوان بیش از سایر ادوار است و در مسائل تربیتی نباید غفلت کرد.دوره نوجوانی دوره بسیار حساسی است و اگر در این مسیر نوعی تعادل بین تغییر فیزیکی و فکری نوجوانان و همچنین نوعی تعادل بین خانواده برقرار نشود،ممکن است پیامدهای منفی داشته باشد.

خانواده رکن اصلی و حیاتی جامعه و اولین محیطی است که فرد در ان رشد می کند و زیر بنای شخصیتی وی شکل میگیرد.ساختار و نهادهای جامعه باید به درستی کودکان و نوجوانان را جامعه پذیر کرده و ارزش ها و هنجار های اجتماعی را به درستی به انها اموزش دهند.والدین باید زمان کافی برای رشد،پرورش و وقت گذراندن با کودک و نوجوان خود در نظر بگیرد تا رابطه عاطفی والدین و فرزند شکل بگیرد. نظارت ،پیوند عاطفی و هدایت نوجوان زمانی می تواند به عنوان سپر دفاعی در برابر تجربه مصرف مواد توسط نوجوان عمل کند که نگرش و رفتار والدین نسبت به مواد منفی باشد و والدین رفتار های انحرافی نوجوان را مدیریت کنند.

علل اعتیاد نوجوانان

جهان مدرن و پرتلاطم امروزی،سن و جنس،بیکاری/کارهای سنگین،بی سازمانی اجتماعی،وضعیت انومیک،کنجکاوی به مواد مخدر جدید،ضعف باور دینی،کمبود امکانات برای تحصیل و اوقات فراغت و....

 

پیشگیری بهتر از درمان است و برای مبارزه با کنش های خلاف باید زمینه اجتماعی انها را از میان برداشت.برای انجام این منظور رعایت این دو اصل ضروری است:1.سالم کردن محیط اجتماعی کودکان یعنی خانواده2.سالم سازس محیط اجتماعی همگان یعنی جامعه.

 

 

 

 

 

نویسنده:فاطمه شهریاری

Link: https://faratarjome.ir/u/news/نوجوانان-و-اعتیاد9.html

دیدگاه کاربران

ارسال دیدگاه

نام و نام خانوادگی :
دیدگاه شما :
کد امنیتی : کدی که در تصویر میبینید را وارد نمایید
* فراترجمه هیچگونه مسئولیتی نسبت به دیدگاه های کاربران ندارد و تمامی مطالب ارسالی دیدگاه و نظر شخصی کاربران است.
new order new order
ورود به سیستم
- فراموشی گذرواژه ؟
محاسبه فوری هزینه ترجمه
شما میتوانید با انتخاب زمینه و زبان ترجمه و وارد نمودن تعداد کلمات متنی که باید ترجمه شود، هزینه و زمان تحویل ترجمه را بدست بیاورید.
زمینه: زبان: تعداد کلمه:
پست الکترونیکی شما :

خبری شد خبرتان خواهیم کرد!

آیا سوالی دارید؟

سوال خود را با ما در میان بگذارید

تماس با پشتیبانی

ورود به سیستم


تماس با پشتیبان