دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۰۳

دوپینگ

دوپینگ

 

دوپینگ به حالتی گفته می شود که ورزشکار نیرو و قدرت خود را به واسطه داروهایی یا روش های دیگری که مصرف انها توسط سازمان های ناظر بر مسابقات ورزشی برای شرکت در مسابقات ممنوع کرده است به دست بیاورد یا با مقدار نیروی مقدار بالایی از دارو وارد مسابقات شود.

امروزه به سوء مصرف هر ماده‌ای که مصرف آن خاصیت مشابه نوشیدنی آفریقایی قدیمی را داشته و باعث تقویت نیرو و افزایش کارایی ورزشکار به طور موقت و غیر طبیعی می‌شود، دوپینگ ورزشی گفته می‌شود. دوپینگ ورزشی از تخلفات غیر قابل بخشش در ورزش است و در صورتی که انجام آن در مسابقات حرفه‌ای ثابت شود، جریمه‌های سنگینی برای ورزشکار خاطی در نظر گرفته خواهد شد. دوپینگ در ورزش نه فقط به دلیل عوارض فیزیکی و مشکلات جسمی در ورزشکار بلکه به دلایل اخلاقی هم ممنوع است. زمانی که یک ورزشکار با مصرف داروهای ممنوعه و دوپینگ انرژی پیروزی در رقابت را پیدا می‌کند، جایگاه و فرصت دیگر ورزشکارانی که صرف تمرین وارد رقابت شده‌اند را اشغال می‌کند.

مبارزه با دوپینگ ورزشی به حدی اهمیتی دارد که از سال 1999 سازمانی مخصوص برای رسیدگی به آن در سوئیس ایجاد شده است. در آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ با افزایش آگاهی ورزشکاران و تحقیق و بررسی روی مواد ممنوعه تلاش می‌شود تا رقابت‌های ورزشی در فضایی حرفه‌ای و عادلانه انجام شده و از بروز مشکلات مختلف برای ورزشکاران جلوگیری شود.

 

انواع دوپینگ

دوپینگ دارویی:

دوپینگ خونی: در دوپینگ خونی به ورزشکاری که سطح گلبول قرمز بدن او نرمال است، خون تزریق می‌شود تا از این طریق میزان هموگلبین در بدن افزایش پیدا کرده و ظرفیت تنفسی و مقاومت او بیشتر شود. شرط انجام این روش وجود خون دهنده‌ای سالم با گروه خونی مشابه ورزشکار است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نویسنده:فاطمه شهریاری

 

Link: https://faratarjome.ir/u/news/دوپینگ8.html

دیدگاه کاربران

ارسال دیدگاه

نام و نام خانوادگی :
دیدگاه شما :
کد امنیتی : کدی که در تصویر میبینید را وارد نمایید
* فراترجمه هیچگونه مسئولیتی نسبت به دیدگاه های کاربران ندارد و تمامی مطالب ارسالی دیدگاه و نظر شخصی کاربران است.
new order new order
ورود به سیستم
- فراموشی گذرواژه ؟
محاسبه فوری هزینه ترجمه
شما میتوانید با انتخاب زمینه و زبان ترجمه و وارد نمودن تعداد کلمات متنی که باید ترجمه شود، هزینه و زمان تحویل ترجمه را بدست بیاورید.
زمینه: زبان: تعداد کلمه:
پست الکترونیکی شما :

خبری شد خبرتان خواهیم کرد!

آیا سوالی دارید؟

سوال خود را با ما در میان بگذارید

تماس با پشتیبانی

ورود به سیستم


تماس با پشتیبان