پیشرفت های اخیر در طراحی محفظه ی احتراق توربین گاز با هدف
دستیابی به انتشار کم گازهای خروجی به دست آمده اند، از این رو موتورهای مدرن جت
هواپیما با سیستم های احتراقِ رقیق-سوز[1] طراحی
شده اند. در مطالعه ی حاضر، ما یک مطالعه تجربی را در مورد احتراق رقیق در یک مشعل
سوخت مایع گزارش می دهیم، که تحت یک رژیم از پیش مخلوط نشده (تزریق در یک نقطه)
کار می کند و احتراق را در یک موتور هواپیمای مدرن تقلید می کند. رفتار شعله در
نزدیکی حد انفجار توسط یک دوربین دستگاه بار جفت شده[2] با
سرعت بالا (CCD) مجهز به فیلترهای نوری مختلف برای ثبت انتخابی انتشارهای کِمی لومینسانس[3] لامپ های
گونه های تک (به عنوان مثال، OH*
،CH*) بررسی شد. از
فیلترهای آنالوگ در ترکیب با لوله های فتومالتی پلایر (PMT) نیز استفاده
شد. بعلاوه، این کار احتراق رقیق با NOx کم و به خوبی مخلوط شده را
بررسی می کند که در آن اختلاط خوب است و تولید انتشار ذرات کربن جامد باید بسیار
کم باشد. یک تجزیه و تحلیل آلاینده ها مانند ذرات ریز و انتشارهای گازی نیز انجام
شد. غلظت تعداد ذرات و توزیع اندازه در خروجی محفظه احتراق توسط دو ابزار مختلف
اندازه گیریِ اندازه ذرات، اندازه گیری شد: یک سایزر اسکن کننده ی ذرات تحرک (SMPS) و یک ایمپکتور
کم فشار الکتریکی (ELPI). اندازه گیری غلظت NOx با استفاده از یک سیستم تشخیص کِمی لومینسانس مدولاسیون جریان
متقابل انجام شد؛ انتشار غلظت CO با یک روش جذب مادون قرمز بدون پراکندگی (NDIR) با مدولاسیون
جریان متقاطع بدست آمد. تمام اندازه گیری ها با تشخیص پارامترهای اساسی احتراق
انجام شدند. نتایج ارائه شده در اینجا نشان می دهد که در شرایط بسیار رقیق، انتشار
ذرات معلق و CO به احتمال زیاد به دلیل وقوع ناپایداری های شعله افزایش می یابد
در حالی که کاهش میزان NOx مشاهده می شود.
Link: https://faratarjome.ir/u/news/تشکیل-آلاینده-در-هنگام-وقوع-ناپایداری-های-شعله-تحت-شرایط-احتراق-بسیار-رقیق-در-یک-مشعل-با-سوخت-مایع7.html