پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۳

اختلال دو قطبی

اختلال دو قطبی

 

اختلال دو قطبی(  بایپولار)  یکی از اختلالات روانی است که ویژگی اصلی آن تجربه تغییرات شدید خلقی، بالا رفتن ناگهانی خلق یا دوره‌های افسردگی دو قطبی است. از آنجا که علائم این اختلال گسترده هستند، تشخیص آن دشوار است.

علائم اختلال دو قطبی از افزایش ناگهانی خلق (شیدایی یا مانیا) تا اپیزودهای افسردگی را شامل می‌شود. به اختلال دو قطبی، بیماری دوقطبی یا افسردگی شیدایی هم گفته می‌شود.

اواخر نوجوانی سال‌های اوج شروع اختلال دوقطبی است. این بیماری با دوره‌های پی در پی از مانیا و افسردگی، با عدم وجود علائم در میان مشخص می‌شود. در طول این دوره‌ها، افراد مبتلا به اختلال دوقطبی، اختلال در خلق و خوی طبیعی و فعالیت‌های روانی حرکتی مانند: بی‌قراری مداوم در طی دورهٔ مانیا یا اختلال ساعت بدن و ادراک در طی دورهٔ افسردگی از خودشان نشان می‌دهند.

سه نوع اختلال دوقطبی وجود دارد. هر سه نوع شامل تغییر واضح در میزان خلق و خو، انرژی و فعالیت است.

انواع اختلال دو قطبی

اختلال دو قطبی نوع اول

اختلال دو قطبی نوع دوم

اختلال خلق ادواری (سیکلوتایمی)

برخی تحقیقات نشان می دهد که افراد با ژن‌های خاص به احتمال زیاد به اختلال دو قطبی مبتلا می‌شوند، همچنین افرادی که والدین یا خواهر و برادری دارند که به اختلال دو قطبی مبتلا هستند، به احتمال زیاد خود فرد نیز به این بیماری مبتلا خواهد شد. بسیاری از ژن‌ها درگیر هستند و هیچ کس نمی‌تواند تعیین کند که کدام ژن باعث این اختلال می‌شود.

فرد ممکن است دچار اختلال دو قطبی باشد حتی اگر علائم شدیدی نداشته باشد. به عنوان مثال، برخی از مبتلایان به اختلال دو قطبی هیپومانیا را تجربه می‌کنند، که خفیف تر است. در طی یک اپیزود هیپومانیک، فرد ممکن است احساس خوبی داشته باشد، بتواند کارها را انجام دهد و به زندگی روزمره ادامه دهد. ممکن است فرد احساس نکند که چیزی اشتباه است، اما خانواده و دوستان ممکن است تغییرات روحیه یا فعالیت وی را به عنوان یک اختلال دوقطبی تشخیص دهند. بدون درمان مناسب، مبتلایان به هیپومانیا می‌توانند دچار جنون شدید یا افسردگی شوند.

اختلال دو قطبی یک بیماری مادام العمر است. قسمت‌های شیدایی و افسردگی به طور معمول به مرور زمان بر می‌گردند. بین اپیزودها، بسیاری از افراد مبتلا به اختلال دو قطبی تغییر خلق و خوی ندارند، اما ممکن است برخی از افراد دارای علائم طولانی مدت باشند. درمان مداوم می‌تواند به افراد در مدیریت این علائم کمک کند.


 

نویسنده:فاطمه شهریاری

Link: https://faratarjome.ir/u/news/اختلال-دو-قطبی0.html

دیدگاه کاربران

ارسال دیدگاه

نام و نام خانوادگی :
دیدگاه شما :
کد امنیتی : کدی که در تصویر میبینید را وارد نمایید
* فراترجمه هیچگونه مسئولیتی نسبت به دیدگاه های کاربران ندارد و تمامی مطالب ارسالی دیدگاه و نظر شخصی کاربران است.
new order new order
ورود به سیستم
- فراموشی گذرواژه ؟
محاسبه فوری هزینه ترجمه
شما میتوانید با انتخاب زمینه و زبان ترجمه و وارد نمودن تعداد کلمات متنی که باید ترجمه شود، هزینه و زمان تحویل ترجمه را بدست بیاورید.
زمینه: زبان: تعداد کلمه:
پست الکترونیکی شما :

خبری شد خبرتان خواهیم کرد!

آیا سوالی دارید؟

سوال خود را با ما در میان بگذارید

تماس با پشتیبانی

ورود به سیستم


تماس با پشتیبان