در رابطه با
تاثیرگذاری قدرت بازار بر سیاست تقسیم سود دو نظریه پیامد و جانشینی مطرح شده اند،
نظریه پیامد نشان می دهد که رقابت شدید در بازار مانند یک سیستم قانونی قوی عمل می
کند که مدیران را مجبور خواهد کرد تا وجه نقد بیشتری را بین سهامداران توزیع
نمایند، لذا نظریه پیامد ارتباط مثبت بین رقابت در بازار محصول با میزان سود
تقسیمی را بیان می نماید و نظریه جانشینی نشان می دهد که شرکت ها در بازارهای کمتر
رقابتی، از یک طرف با هزینه نمایندگی بیشتری در ارتباط با وجه نقد مواجه هستند و
از طرف دیگر در معرض عدم تقارن اطلاعاتی بیشتری قرار دارند، لذا درصد پرداخت سود خود را به منظور کاهش هزینه های
نمایندگی، کاهش سطح عدم تقارن اطلاعاتی و همچنین به عنوان نشانه اي ازکیفیت سوددهی، افزایش
می دهند. هدف از تحقیق حاضر تعیین اثر قدرت بازار
شرکت بر سیاست تقسیم سود می باشد. در این تحقیق اطلاعات مالی 102
شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی بازه زمانی 1389 تا 1395 بررسی
شده است و برای انجام این تحقیق از آزمون های رگرسیون لجستیک باینری و رگرسیون خطی
چند متغیره و با استفاده از داده های تابلویی استفاده شده است. نتایج تجزیه و
تحلیل فرضیه های تحقیق بیانگر این است که قدرت بازار اثر مثبت و معناداری بر تقسیم سود سهام دارد و با
افزایش قدرت بازار احتمال تقسیم سود سهام افزایش می یابد، همچنین نتایج نشان داد
که قدرت بازار اثر مثبت و معناداری بر میزان سود تقسیمی دارد و و با افزایش قدرت
بازار میزان تقسیم سود سهام افزایش می یابد.
کلمات کلیدی: قدرت بازار،
رقابت در بازار محصول، سود سهام و سیاست های تقسیم سود
Concerning the impact of
market power on the dividend policy, two theories of outcome and succession
have been proposed. The outcome theory shows that strong
competition in the market is like a strong legal system that will force
managers to distribute more cash between shareholders. Therefore,
the outcome theory has a positive relationship between product market
competition and dividend yield and the succession theory shows that
companies in less competitive markets, on the one hand, face more cash-paying
representation and, on the other hand, are subject to more information
asymmetry, thus the percentage of their profits increases in order to reduce
the cost of representation, reduce the level of information asymmetry as well
as the indication of profitability. The aim of this study is to
determine the effect of market power of a company on dividend policy. In this
research, the financial information of 102 companies listed in Tehran Stock
Exchange during the period of 2010-2016 was investigated. In
order to do this research, binary logistic regression and multivariate linear
regression tests using panel data have been used. The
results of the analysis of the research hypotheses indicate that market power
has a positive and significant effect on stock dividend and, the probability of
stock dividend increases with increasing market power. As
well as, the results showed that market power has a positive and significant
effect on dividend and, stock dividend increases with increasing market power.
Keywords:
Market Power, Product Market Competition, Dividends and Dividend
Policies
Link: https://faratarjome.ir/u/news/نمونه-ترجمه-تخصصی-فارسی-به-انگلیسی-حسابداری2.html