شنبه ۰۱ اردیبهشت ۰۳

نوروز ۱۴۰۰ و همه محدودیت‌های مسافرتی

کمتر از یک هفته به شروع تعطیلات نوروزی باقی مانده و بسیاری از افراد همچنان همچون سالهای گذشته به فکر سفرها و تفریحات نوروزی هستند و کرونا را جدی نگرفته اند. به گونه ای که  با وجود همه محدودیت ای تردد و ورود به شهرهای مختلف کشور، افراد زیادی روزانه اخبار تردد و سفرهای نوروزی رصد می‌کنند تا در دوران اوج شیوع کرونا در پیک چهارم، سفرهایشان برقرار باشد.

نگرانی از شیوع مجدد کرونا در مازندران در آستانه نوروز ۱۴۰۰

حدود یک سال پیش بود که شیوع کرونا در کشور آغاز شد و به سرعت گسترش یافت، به طوری که استان‌های مازندران و گیلان را جزو مناطق دارای بیشترین مبتلا قرار داد.

حالا بعد از گذشت یک سال و در آستانه نوروز ۱۴۰۰ و سفرهای نوروزی، شیوع مجدد کرونا به یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان استان مازندران تبدیل شده است. به همین دلیل، یکی نمایندگان مازندران در مجلس درخواست کرده‌اند محدودیت‌های بیشتر و شدیدتری در زمینه سفر و تردد، برای مقابله با کرونا در ایام نوروز اعمال شود.

در حال حاضر کشور با موج چهارم کرونا مواجه شده که از موج‌های قبلی خطرناک‌تر است و سرعت شیوع بیشتری دارد. در ماه‌های گذشته ویروس کرونا بیشتر سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای را مبتلا می‌کرد اما با شیوع کرونای انگلیسی، نوجوانان و کودکان نیز در معرض ابتلا به این ویروس قرار گرفته‌اند.

طبق گفته کارشناسان، برای کاهش آمار مبتلایان به کرونا، لازم است که مردم دو ماسک بزنند، فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت و از سفرهای غیرضروری و حضور در اماکن شلوغ مانند بازارها، سالن‌های ورزشی و مکان‌های تفریحی خودداری کنند.

سفرهای نوروزی فعلا ممنوع نیست

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی گفت: تاکنون هیچ ممنوعیتی برای سفرهای نوروزی با حمل و نقل عمومی اعلام نشده است.

نوروز سال گذشته با شوک عجیب کرونا و اعمال محدودیت ها آغاز شد و حالا برخلاف آنچه تصور می‌شد، نوروز 1400 هم با اعمال محدودیت های ویژه و البته جهش های هرچه بیشتر کرونا آغاز خواهد شد.

اکنون یک سال و نیم از ورود این ویروس پرخطر به کشور ما می‌گذرد و به نظر می‌رسد با شروع پیک چهارم کرونا و شدت گرفتن هر چه بیشتر انواع این ویروس، برخی محدودیت های ترافیکی، تردد و سفر در شهرهای کشور اجرایی شود.

گرچه از آذرماه 99 اعمال محدودیت‌های تردد شبانه در بسیاری از استان‌ها و شهرستان‌های ایران اعمال شد، اما هنوز شدت کرونا در کشورمان پا برجاست و بسیاری بر این باورند که بهترین زمان برای قطع زنجیره، نوروز 1400 و محدودیت‌های دو هفته‌ای آن است. با این حال اما مسئولان و ستاد ملی مبارزه با کرونا برقراری سفرهای نوروزی را به شرایط ویروس کرونا در کشور منوط می‌دانند.

در همین زمینه ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌گوید: برقراری سفرهای نوروزی در کشور مشروط به حاد نشدن ویروس کرونا خواهد بود و سفر به مناطق قرمز و نارنجی ممنوع است.

همچنین سفر به سایر مناطق تنها با ارائه رزرو اقامتگاه امکانپذیر است.

سفرهای نوروزی

 

در این میان سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا پس از آخرین جلسه این ستاد به مصوبه سفرهای نوروزی اشاره کرده و سفرها را مشروط به وضعیت یک و نیم ماه باقی مانده تا پایان سال دانسته است. ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرده که مدیریت سفر ایمن در تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است. بنابه اعلام معاون گردشگری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فعالیت‌ها و خدمات سفر و گردشگری در نوروز ۱۴۰۰ به صورت محدود و کنترل شده خواهد بود و برقراری سفرهای نوروزی نیز منوط به این خواهد بود که وضعیت ویروس کرونا در کشور به مرحله حاد و بحرانی نرسد.

به گفته تیموری؛ کلیت طرح سفر ایمن در ستاد ملی مبارزه با کرونا تصویب شده است و پیش از این قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا این طرح را تاییر کرده است و مقرر شده که سفرها در نوروز ۱۴۰۰ دسته بندی شوند که این فرایند نیز به عهده میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

نحوه ارائه مجوز سفر به تورهای مسافرتی

قابل توجه است که بخشی از این سفرها به صورت تورهای مسافرتی و از طریق دفاتر خدمات هوایی و مسافرتی دارای مجوز خواهد بود که در سامانه ثبت تور می‌توان آن را کنترل و بررسی کرد.

او اعلام کرده مدت‌ها از راه اندازی این سامانه می گذرد و تنها نیاز به ورود تصمیم نیروی انتظامی در این زمینه لازم است تا از طریق صدور کد رهگیری، بتوانیم سفرهای گروهی را رصد کنیم.

در تشریح وضعیت این گونه سفرها آمده است: این کد روی وسیله نقلیه نصب می‌شود و نام راهنما و آژانس و خودرو نیز مشخص است. اگر تور مسافرتی کد رهگیری نداشته باشد پلیس به آن اجازه حرکت نمی‌دهد.

سفر نوروزی به «رزرو محل اقامت» مشروط شد

تیموری عنوان کرده که دغدغه بیشتر مربوط به سفرهای بدون برنامه ریزی است به همین دلیل برقراری سفر به ارائه رزرو محل اقامت مشروط شده است و در این صورت می‌توان سفرها را کنترل کرد.

براساس مصوبه سفر ایمن،‌ از سفر به مناطق پر خطر قرمز و نارنجی جلوگیری می‌شود و تنها با مجوز اقامت اجازه ورود به شهر یا استان داده می‌شود.

اسکان نوروزی در مدارس و کمپ‌ها ممنوع شد

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرده فعالیت مدارس و کمپ‌های ورودی شهرها در تعطیلات ۱۴۰۰ ممنوع خواهد بود.

داشتن تست کرونا برای سفر نوروز الزامی است؟

گواهی تست PCR در سفرهای داخلی شرط نیست اما برای سفرهای خارجی بنا به پروتکل‌های توافق‌شده بین کشورها ضروری و الزامی است.

Link: https://faratarjome.ir/u/news/نوروز-۱۴۰۰-و-همه-محدودیت‌های-مسافرتی2.html

دیدگاه کاربران

ارسال دیدگاه

نام و نام خانوادگی :
دیدگاه شما :
کد امنیتی : کدی که در تصویر میبینید را وارد نمایید
* فراترجمه هیچگونه مسئولیتی نسبت به دیدگاه های کاربران ندارد و تمامی مطالب ارسالی دیدگاه و نظر شخصی کاربران است.
new order new order
ورود به سیستم
- فراموشی گذرواژه ؟
محاسبه فوری هزینه ترجمه
شما میتوانید با انتخاب زمینه و زبان ترجمه و وارد نمودن تعداد کلمات متنی که باید ترجمه شود، هزینه و زمان تحویل ترجمه را بدست بیاورید.
زمینه: زبان: تعداد کلمه:
پست الکترونیکی شما :

خبری شد خبرتان خواهیم کرد!

آیا سوالی دارید؟

سوال خود را با ما در میان بگذارید

تماس با پشتیبانی

ورود به سیستم


تماس با پشتیبان