نمونه ترجمه تخصصی علوم اجتماعی
EMILIANO BOSIO: What is your
understanding of GCE? How has your academic and life’s “journey” shaped this
understanding?
SHARON STEIN AND VANESSA ANDREOTTI: Our approach to global citizenship otherwise developed through
our academic work, our lived experiences, and most recently, collaborations
with our research collective, Gesturing Towards Decolonial Futures. This is a
transdisciplinary collective of researchers, artists, educators, students, and
activists doing research, scholarship, and artistic, pedagogical, and
cartographic experiments that bring together concerns related to racism,
colonialism, (un)sustainability, climate change, biodiversity loss, economic
instability, mental health crises, and intensifications of social and
ecological violence.
In many ways, global citizenship otherwise is the latest manifestation
of our long-term, multidimensional efforts to think beyond mainstream
approaches to global education and social change. These mainstream approaches
tend to take a normative and prescriptive approach in an effort to change
peoples’ minds and subsequently change their actions. Our dissatisfaction with
this approach lies in at least three dimensions. The first dimension is that we
challenge the notion that our role as educators is to tell people what to think
and how to act; rather, we seek to create spaces in which people are invited to
denaturalize existing frames of reference so that other possibilities for
knowing, being, and relating might ultimately become viable.
ترجمه:
امیلیانو بوزیو: درک شما از GCE
چگونه است؟ و "سیر" آکادمیک و زندگیتان چگونه شکل دهنده این درک بوده است؟
شارون استین و ونسا اندرویتی: رویکرد ما نسبت به جور دیگری
از شهروندی جهانی، از رهگذر کار آکادمیک ما، تجارب زندگی ما، و در تازهترین
موارد، همیاریها با گروه تحقیقاتی خویش- موسوم به اشاره به جمعِ آیندگان
استعمارزدایی- بسط و توسعه یافته است که گروهی میان- رشتهای از
محققان، هنرمندان، مدرسین، دانشپژوهان و کنشگران است که تحقیق و پژوهشگری و
آزمایشات هنری و آموزشی و نقشهنگاری انجام میدهند که موضوعات مرتبط با نژادپرستی،
استعمارگری، (نا)پایداری، تغییرات اقلیمی، از دست رفتن تنوع زیستی، بیثباتی
اقتصادی، بحرانهای سلامت روانی، و تشدید خشونتهای اجتماعی و اکولوژیک را گردهم
میآورند.
به طرق بسیار، جور دیگری از شهروندی عبارت از تازهترین
تجلیِ تلاشهای چندبُعدی بلندمدت در تفکر ورایِ رویکردهای غالب نسبت به آموزش
جهانی و تغییرات اجتماعی است. این رویکردهای غالب دارای گرایش به قبول رویکردی
هنجاری و تجویزی در تلاش برای تغییر دادن اذهان مردم و متعاقباً تغییر در اقدامات
ایشان میباشند. ناخرسندی ما از این رویکرد، حداقل در سه بُعد نهفته است. بعد
نخست، آن است که این انگاشت را به چالش میکشیم که نقش ما به عنوان مدرسین، آن است
که به افراد بگوییم که درباره چه بیاندیشند و چگونه عمل کنند. در عوض، ما در پی
خلق فضاهایی هستیم که در آنها، مردم دعوت میشوند تا ماهیت چارچوبهای موجودِ مرجع
را قلب نموده- به طوریکه سایر احتمالات برای دانستن، بودن و مربوط شدن، سرانجام
زیستا گردند.
Link: http://faratarjome.ir/u/news/نمونه-ترجمه-تخصصی-علوم-اجتماعی0.html