نمونه ترجمه-آموزش شهروندی جهانی
We live in problematic
times. This is especially true for critical pedagogues who are faced with the
task of advancing global citizenship education (GCE) in a time of rising
right-wing populist governments, growing racism, and police brutality tragically
exemplified by the killing of George Floyd in the United States. For the last
40 years, neoliberalism has waged a significant attack on the structure and
role of public education. Under such circumstances, social bonds are being
loosened, public goods are under siege and matters of collective responsibility
are under attack by the market-driven forces of marketization and selfish
individualism (Bosio & Torres, 2019; Giroux, 2020). Given the ongoing
attack on democracy, the social contact and the welfare state, critical
pedagogy can play an important role in reclaiming the public good and
producing civic education, literacy, and GCE (Bosio, 2017; Bosio, 2019; Torres
& Bosio, 2020a/b).
With the subsequent dialogue, we contemplate how GCE can progress
and connect matters of theory and critique to pedagogical practices informed by
critical pedagogy by making the most of civic valor as an approach to political
challenges, allowing hope and politics to occupy a space defined by morals,
values, and public actions that tackle the motion of everyday experience and
the woes of social ills with the might of individual and collective opposition.
We believe that drawing upon this philosophy can relaunch critical pedagogy and
GCE as one unified force. This is a ‘re/vitalized’ pedagogical approach
oriented towards social justice which aims to resist the oppressive
neoliberalism that is taking over higher education environments (Bosio, 2020;
Giroux, 2020).
ترجمه:
ما امروز در دورانی چیستایی به سر میبریم، و این گیجکنندگی
بالخص برای آموزگارانی نکتهسنج صادق است که با وظیفه پیشبُرد آموزش شهروندی جهانی
(GCE) در زمان پدیدار
شدن دولتهای پوپولیست راستگرا و نژادپرستی فزاینده و خشونت پلیس مواجهند که نمونه
بارز آن کشتن جورج فلوید در ایالات متحده بود. طی 40 سال گذشته، نئولیبرالیسم حملهای
چشمگیر به ساختار و نقش آموزش عمومی داشته است. و تحت چنین شرایطی، پیوندهای
اجتماعی سست شده، مصالح همگانی به محاصره درآمده، مسائل مربوط به مسئولیت جمعی
مورد حمله نیروهای بازار- محورِ بازاری شدن و فردگرایی خودخواهانه قرار گرفتهاند
(بوزیو و تورس، 2019؛ ژیرو، 2020). با توجه به حملات مداوم به دموکراسی، تماس
اجتماعی و وضعیت رفاهی، آموزش انتقادی میتواند ایفاگر نقشی مهم در احیایِ مصلحت
همگانی و بازآفرینی آموزش مدنـــی، سواد و GCE
باشد (بوزیو، 2017؛ بوزیو، 2019؛ تورس و بوزیو، a/b2020).
ما با کمک گفت و شنود متعاقب، در این مسئله ژرفاندیشی
خواهیم نمود که چگونه GCE قادر به پیشرفت
کردن و پیوند دادن موضوعات نظری و سنجشگری نسبت به شیوههای تعلیمی ست که متأثر از
آموزش انتقادی از رهگذر حداکثر استفاده از شجاعت مدنی به عنوان رویکردی نسبت به
چالشهای سیاسی هستند، و به امید و سیاست امکان میدهد تا فضای تعریف شده توسط
اخلاقیات، ارزشها و اقدامات عمومی را اشغال نمایند که به وسیله توانِ مخالفت فردی
و جمعی از عهدۀ تحرک تجربه روزانه و مصبیت بیماریهای اجتماعی بر میآیند. باور ما
آن است که استفاده از این فلسفه میتواند آموزش انتقادی و GCE
را به عنوان نیرویی یکپارچه به کار اندازد، و این همان رویکرد تعلیمی "دوباره/ احیا شده" با جهتگیری به
سمت و سوی عدالت اجتماعی است که هدف آن، مقاومت در برابر نئولیبرالیسم سرکوبگرانه
است که فضاهای آموزش عالی را تسخیر نموده است (بوزیو، 2020؛ ژیرو، 2020).
Link: http://faratarjome.ir/u/news/آموزش-شهروندی-جهانی10.html