شنبه ۰۱ اردیبهشت ۰۳

روش های جمع آوری اطلاعات

روش های جمع آوری اطلاعات

 جمع آوری اطلاعات یکی از مهمترین بخش‌های انجام یک پژوهش است که اگر به درستی و به طور منظم انجام شود تجزیه و تحلیل داده ها با سرعت بیشتر و نیز با دقت بالاتری انجام خواهد شد.

چهار روش اصلی جمع آوری اطلاعات :

1.      استفاده از اطلاعات موجود :  برای انجام یک تحقیق احتیاج به دست آوردن اطلاعات جدید نیست و می‌توان از اطلاعاتی که از قبل وجود دارد استفاده کرده است استفاده از پرونده های بیمارستانی و غیره این روش مزایا و معایبی را نیز دارا می باشد از مزیت های آن می توان به ارزان بودن این روش و صرفه جویی در وقت و نیز امکان ارزیابی روند موضوع مورد بررسی در گذشته نیز اشاره نمود.

2.      مشاهده ای :  در روش مشاهده مشخصات ای که موجودات زنده دارند و نیز رفتار آنها با دقت بالا ملاحظه و ثبت می‌شوند و این امری ضروری است لذا باید به هدفی که تحقیق دارد و مرتبط باشد طریقه عمل از قبل تنظیم شده و به دقت و منظم ثبت شود و نیز میزان اعتبار  و جامعه آن قابل سنجش و بررسی باشد. روش مشاهده‌ای به دو شکل انجام می پذیرد :

·         مشارکتی : که در این حالت شخص مشاهده کننده در موضوع مشاهده شرکت داشته و در همان حال مشاهده انجام می شود.

·         غیر مشارکتی :  در این حالت مشاهده گر بدون دخالت در انجام پدیده ملاحظه کرده و آشکار یا به طور مخفیانه ثبت اطلاعات را انجام می دهد.

3.      مصاحبه :  در روش مصاحبه از افراد یا گروهی از آنها به طور حضوری و غیرحضوری پرسش به عمل می آید طبقه بندی انواع مصاحبه ها با توجه به میزان انعطاف و نیز نحوه اجرای آن انجام می‌شود.

مهمترین انواع مصاحبه :

 انعطاف پذیر یا آزاد.

انعطاف پذیر متوسط یا منظم.

 انعطاف ناپذیر یا پرسشنامه همراه با مصاحبه.

4.      پرسشنامه :  این روش به دسته از پرسش ها گفته می‌شود که آنها را بر اساس اصول خاصی تدوین کرده و به صورت کتبی به اشخاصی ارائه می کنند هدف از انجام این کار به دست آوردن یک اطلاعات معین درباره موضوع خاص است که امکان مطالعه نمونه‌های بزرگتر را فراهم می‌آورد.

انواع طبقه بندی :

·         طبقه بندی بر اساس ماهیت پرسشنامه.

·         طبقه بندی بر اساس نحوه اجرا.

 

 

Link: https://faratarjome.ir/u/news/روش-های-جمع-آوری-اطلاعات5.html

دیدگاه کاربران

ارسال دیدگاه

نام و نام خانوادگی :
دیدگاه شما :
کد امنیتی : کدی که در تصویر میبینید را وارد نمایید
* فراترجمه هیچگونه مسئولیتی نسبت به دیدگاه های کاربران ندارد و تمامی مطالب ارسالی دیدگاه و نظر شخصی کاربران است.
new order new order
ورود به سیستم
- فراموشی گذرواژه ؟
محاسبه فوری هزینه ترجمه
شما میتوانید با انتخاب زمینه و زبان ترجمه و وارد نمودن تعداد کلمات متنی که باید ترجمه شود، هزینه و زمان تحویل ترجمه را بدست بیاورید.
زمینه: زبان: تعداد کلمه:
پست الکترونیکی شما :

خبری شد خبرتان خواهیم کرد!

آیا سوالی دارید؟

سوال خود را با ما در میان بگذارید

تماس با پشتیبانی

ورود به سیستم


تماس با پشتیبان